Programma's

Besturen

4-jaar doel

Jaardoel 2025

Resultaat/KPI

Wat gaan we ervoor doen? (activiteiten)

1. Onze dienstverlening verbetert door het dichtbij en op maat aanbieden van keuzemogelijkheden voor inwoners.

1.1 Zichtbare verbetering op toegankelijkheid, effectiviteit en efficiency in het contact met inwoners.

1.1.1 Uitrol nieuw klachtenbeleid.

Implementatie nieuw klachtenbeleid. De rol van meedenkfunctionaris wordt geëvalueerd. Klantfeedback gebruiken we voor de doorontwikkeling van onze dienstverlening.

1.1.2. 70 procent van de terugbelverzoeken handelen we binnen de norm af.

Vastleggen van alle terugbelverzoeken en sturen op tijdige afhandeling. De status hiervan wordt wekelijks gedeeld en periodiek besproken. Frequentie is afhankelijk van de voortgang.

1.1.2 We verbeteren een aantal geselecteerde klantprocessen op efficiëntie en klantgerichtheid.

Inrichten procesmanagement met klantreizen. We verrijken hiermee de huidige procesoptimalisatiestructuur (Lean). 

1.2 Verbeteren op basis van klantervaringen.

1.2.1 We sturen op geselecteerde klantprocessen tevredenheidsonderzoeken uit.

Doorlopend sturen we inwoners na contact een vragenlijst toe. 

1.2.2 De servicebeloften staan op onze website.

We maken inzichtelijk wat de servicebeloften van onze gemeente zijn.

1.3 Inzet op digitalisering van de dienstverlening.

1.3.1 Het Persoonlijk Inlog Portaal (PIP) wordt positief geëvalueerd door de gebruikers.

We benaderen gebruikers (medewerkers, inwoners en ondernemers) om het Persoonlijk Inlog Portaal te evalueren.

1.3.2 De website voldoet aan de richtlijnen van digitale toegankelijkheid.

We toetsen of we voldoen aan de richtlijnen. We doen onderzoek naar het gebruikersgemak aan de hand van workshopsessies met inwoners en ondernemers. Verbeteringen voeren we direct door.

1.4 We zetten met onze gemeenschappelijke regelingen in op dichtbij en op maat.

1.4.1 Verbeterafspraken worden nageleefd.

Met de AVRI en de ODR voeren we de in 2024 afgesproken verbetermaatregelen door.

1.4.2. Meer zicht op de kwaliteit van dienstverlening van de GR

We continueren onze gesprekken met de gemeenschappelijke regelingen om de kwaliteit van dienstverlening te monitoren en verbeterafspraken te maken.

2. Een veilige woon- en leefomgeving voor inwoners, ondernemers, maatschappelijke instellingen en bezoekers in de gemeente West Betuwe.

2.1 Verbeteren van de informatiepositie en inzetten op informatiegestuurd werken op ondermijning West Betuwe.

2.1.1 Er wordt een integraal  ondermijningsbeeld opgeleverd.

Op basis van een data-analyse wordt, samen met ketenpartners, zoals politie, het Regionale Informatie- en Expertisecentrum (RIEC), VNG, Belastingdienst en Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA), een integraal ondermijningsbeeld opgeleverd voor de gemeente West Betuwe. We doen dit door gegevens op te vragen en te combineren.

2.1.2 Het op provinciaal niveau opgeleverde werkproces voor informatiegestuurd werken is lokaal ingevoerd. 

We verwerken en registreren signalen die mogelijk te relateren zijn aan ondermijnende criminaliteit. Door zorgvuldig de stappen in het werkproces te doorlopen wordt een interventieplan opgesteld en uitgevoerd. Hiermee geven we uitvoering aan het informatiegestuurd werken. 

2.2 We optimaliseren de persoons- en kerngerichte aanpak op het gebied van zorg en veiligheid bij complexe casuïstiek.

2.2.1 Er is een blauwdruk voor persoons- en groepsgerichte aanpak op jeugd gerealiseerd.

Iedere zes weken vindt er een afstemmingsoverleg over jeugd plaats. In dit overleg wordt de aanpak jeugd besproken en geconcretiseerd tot een persoons- en/of groepsgerichte aanpak.

2.3 We verbeteren de kwaliteit van vergunningverlening en handhaving.

2.3.1 In 2025 wordt nieuw handhavingsbeleid vastgesteld. De uitgangspunten uit de vastgestelde visie 'het bevorderen van een leefbaar, schoon en veilig West Betuwe' op toezicht en handhaving in de openbare orde ruimte wordt hierin geborgd.  

De uitwerking van de visie omvat de kwaliteitseisen die in acht genomen worden tijdens het verlenen van vergunningen, het toezicht en de handhaving. 1. Toezicht en handhaving is gebiedsgericht vormgegeven met voor inwoners en ketenpartners aanspreekbare handhavers. 2. De inzet van toezicht en handhaving is informatie- en risicogestuurd. 3. Toezicht en handhaving maakt onderdeel uit van de veiligheidsketen vanuit een signalerende rol en vanuit de bestuursrechtelijke bevoegdheden.

3. We werken aan een toekomstbestendige en wendbare gemeente.

3.1 We maken stappen naar een klantgerichtere organisatie.

3.1.1 De projecten uit het uitvoeringsprogramma dienstverlening 2025 pakken we op.

Alle teams dragen bij aan de realisatie van de jaardoelen. Zij doen dit door aan de slag te gaan met de projecten uit het uitvoeringsprogramma. De voortgang op de dienstverleningsprojecten, onze klanten en de interne samenwerking zijn terugkerende gespreksonderwerpen in teammomenten. 

3.1.2 We bewegen naar een klantgerichtere organisatiecultuur.

Inbedden klantgericht gedrag in HRM instrumentarium en toepassing ervan. 

3.2 Datagedreven werken maken we onderdeel van ons werk en gebruiken we in projecten en programma's.

3.2.1 Beschikbare data gebruiken we en breiden we uit waar nodig. 

Om meer verbinding te leggen tussen opgaven en vraagstukken gebruiken we data. Het gaat hier om data uit eigen systemen, (externe) onderzoeken en andere bronnen. 

3.3 We spelen een actieve rol in regionale verbanden, richting provincie en het rijk en we benutten onze netwerkorganisaties. 

3.3.1 Deelname aan regionale verbanden, provinciale tafels en P10.

We zijn actief in een aantal dagelijkse besturen en participeren in regionale programma's en in de P10.

3.4 We werken aan de strategische maatschappelijke opgaven samen met onze maatschappelijke partners en inwoners, zowel lokaal, regionaal als landelijk.

3.4.1 Monitoringsgevens programma's.

We volgen de landelijke en regionale ontwikkelingen en weten waarop we moeten inspelen. We sluiten aan op landelijke en provinciale monitoring. We ontwikkelen een bestuurlijke lange termijn agenda.

Deze pagina is gebouwd op 02/17/2025 16:04:59 met de export van 02/06/2025 10:23:14