4-jaar doel | Jaardoel 2025 | Resultaat/KPI | Wat gaan we ervoor doen? (activiteiten) |
---|---|---|---|
1. De leefbaarheid in de kernen wordt door concrete maatregelen samen met de inwoner verbeterd | 1.1 Versterking en verbreding van kerngericht werken. | 1.1.1. Evaluatie van de uitvoering van het plan van aanpak versterking kerngericht werken. | We voeren het plan van aanpak voor de versterking van het kerngericht werken uit. In maart 2025 informeert het college de raad met een raadsinformatienota over de tussenevaluatie. In het laatste kwartaal volgt een raadsinformatienota met de eindevaluatie van het proces en de resultaten. Daarmee wordt het plan van aanpak afgerond. |
1.1.2 Vaststelling nieuwe kernagenda's. Voorbereiden uitvoering kernagendapunten 2026 in lijn met het proces voor de perspectiefnota 2026. | We actualiseren samen met de kernen de speerpunten in de uitvoering van 2025 en 2026. We streven naar een jaarlijks proces dat de kernagenda’s dynamisch vernieuwt en aansluit op de ontwikkelingen in de samenleving. De kernagenda bevat momenteel nog voornamelijk wensen en initiatieven vanuit inwoners. Onze ambitie is om de kernagenda meer integraal te maken, met een duidelijk intern afwegingsproces voor complexe en financiële vraagstukken uit de kernen en door deze beter te verbinden met de gemeentelijke P&C-cyclus. We vullen de kernagenda met de wensen uit de kernen. Daarnaast voegen we opgaven vanuit de gemeente toe aan de kernagenda, zoals beheerplannen, programma's, projecten en uitvoering vanuit het kansenkaartproces. | ||
1.1.3 Doorontwikkeling kerngerichte begroting. | Implementatie kerngerichte beheerplannen. Voorstel invoering integrale kerngerichte planning binnen gemeentelijke organisatie. | ||
1.2 We weten welke leefbaarheidsvraagstukken er zijn binnen de gemeente West Betuwe voor de korte en langere termijn. Inwoners kunnen elkaar ontmoeten in openbare en toegankelijke voorzieningen. | 1.2.1 Maatschappelijke opgave van iedere kern is in beeld. | We ontsluiten stap voor stap steeds meer lokale data op het niveau van de kernen. Dit is een groeimodel van meerdere jaren. We verwerken deze in het gesprek met de inwoners in de kernen over de opgave in hun gebied of kern en de bepaling van speerpunten voor de uitvoering kernagenda. Denk hierbij aan beschikbare data uit lokale, regionale en landelijke onderzoeken/verkenningen (burgerpeiling, onderzoek platteland, woon-zorganalyse, dashboard sociaal domein, verkeersdata en (zorg)voorzieningen, IHP en de kernagenda's). | |
1.2.2 We ondersteunen ontmoetingsfuncties, bijvoorbeeld in dorpshuizen en multifunctionele centra. | We ondersteunen een aantal dorpshuizen die een uitdaging hebben in de exploitatie. We ondersteunen alle 21 dorpshuizen en 4 MFC's met het verduurzamen van het gebouw. Tevens stimuleren we innovatiekansen zoals het faciliteren van dagbesteding, zorg en ondersteuning of andere activiteiten die de sociale samenhang, leefbaarheid en sociale kracht van een kern bevorderen. We evalueren de subsidieregeling voor vitale dorpshuizen en onderhoud aan de gebouwen, genaamd Fonds Steengoed. In de contacten met de dorpshuisbesturen en in de subsidieëring letten we ook op de toegankelijkheid van de gebouwen. | ||
1.3 We ondersteunen kernagenda groepen met het verbreden en versterken van hun netwerk. | 1.3.1 Implementatie digitaal platform | We implementeren het eerste ontwerp bij de pilotgroepen Beesd en Heukelum en onderzoeken mogelijkheden om dit te verbreden naar andere kernen. | |
1.3.2 Samenwerkingsafspraken per kern zijn in beeld. Een aantal kernen heeft de netwerkstructuur omgezet in een robuust netwerk. Kernen organiseren hun eigen kennisuitwisseling. | Inwonersgroepen zijn aan de slag met de verbreding en versterking van de netwerken in een aantal kernen om te komen tot een meer robuuste (sociale) basis. Samen met de groepen ontwikkelen we een lerende aanpak en monitoren we de voortgang. | ||
1.4 We ontwikkelen samen met partners meer interessante combinatie activiteiten voor inwoners en bezoekers van de gemeente. | 1.4.1. Realisatie van een aantal nieuwe arrangementen. | We gaan samen met maatschappelijke partners op zoek naar nieuwe arrangementen en combinaties van activiteiten op het snijvlak van kunst, cultuurhistorie, recreatie en sporten en bewegen. Realisatie van klompenpaden in kernen en dorpsommetjes. | |
1.5 We herijken de processen rondom realisatie en onderhoud met betrekking tot sport -en beweegfaciliteiten in de kernen. | 1.5.1. Alle speelvoorzieningen in West Betuwe voldoen aan onze normen. | We actualiseren de afspraken, overeenkomsten en processen met de speeltuinvoorzieningen en andere partners, zodat het eenvoudiger wordt voor hen en de gemeentelijke organisatie. | |
1.5.2. De processen rondom sportaccommodaties zijn eenduidig. | We actualiseren de afspraken, overeenkomsten en processen met de sportaccomodaties en andere partners, zodat het eenvoudiger wordt voor hen en de gemeentelijke organisatie. | ||
1.5.3. We verkennen mogelijke locaties om bewegen in de openbare ruimte te faciliteren. | We verkennen de mogelijkheden tot herinrichting sportbestemmingen. We realiseren samen met inwoners concrete initiatieven voor buiten bewegen. | ||
2. Meer inwoners hebben een goede basis, zodat ze mee kunnen doen, zich kunnen ontwikkelen en een zinvolle bijdrage kunnen leveren aan de samenleving. | 2.1 Het doel om sportgemeente te worden is een vliegwiel en gezamenlijke focus voor het realiseren van een positief gezonder en vitaler West Betuwe. | 2.1.1. Inzetten van stimuleringssubsidies en Lokaal Sportakkoord. Toename van het aantal aanvragen en verbreding van het sportaanbod. | We verstrekken informatie aan verenigingen over de subsidiemogelijkheden en we maken het aanvragen van aanvragen van sportstimuleringsmiddelen makkelijker. |
2.2 Vrijwillige inzet toekomstbestendig maken. | 2.2.1 Vrijwilligers voelen zich gewaardeerd, ondersteund en gestimuleerd. Jongeren zijn betrokken en geworven bij vrijwilligersorganisaties. | In subsidieovereenkomst met Stichting Welzijn West Betuwe maken we prestatie afspraken over ondersteuning van vrijwilligers,ontwikkeling van het aantal vrijwilligers. We werken uit de uitvoering van het vrijwilligersprogramma, met speciale aandacht voor het betrekken en behouden van jongeren bij vrijwilligersorganisaties en kerngericht maatwerk. | |
2.3 We geven uitvoering aan de speerpunten uit de onderwijsvisie en de aanpak laaggeletterdheid. | 2.3.1 uitvoering jaarschijf 2025 Onderwijsvisie. | We voeren de speerpunten uit van de onderwijsvisie en monitoren via de Lokale Educatieve Agenda met het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Hierbij zetten we ook in op versteviging van het schoolmaatschappelijk werk in het onderwijs. Ook zetten we in op het versterken van de samenwerking tussen onderwijs, bedrijfsleven en arbeidsmarkttoeleiding. | |
2.3.2 Uitvoering jaarschijf 2025 Uitvoeringsplan lokale aanpak laaggeletterdheid . | We continueren de taal en computertrainingen, het aanbod van camouflage cursussen, het activeren en in beeld brengen van vindplaatsen, de bewustwording van laaggeletterdheid, de inzet van taalambassadeurs en het organiseren van spreekuren. | ||
2.4 We verbeteren het proces en de afwegingen voor de invulling van inwoner- en overheidsparticipatie. | 2.4.1. We ontwikkelen een proces om vorm te geven aan overheidsparticipatie: samenwerken aan initiatieven uit de samenleving. | We onderzoeken wat nodig is om tot een proces te komen voor overheidsparticpatie. | |
2.4.2 Medewerkers die te maken hebben met participatie weten welke afwegingen ze moeten maken in een participatieplan/proces. | We vergroten de kennis en vaardigheden over participatie. We zorgen voor een goede aansluiting van participatie bij methoden als projectmatig- en kerngericht werken. |